Siirryin täysipäiväiseksi yrittäjäksi vajaa vuosi sitten. Tiesin, että vaihtaminen hektiseltä IT-alalta valmennuspuolelle vaatii myyntiä ja markkinointia, mutta en tiennyt kuinka lapsenkengissä olin. 15 vuoden tiimityön kokemuksella ymmärsin, että on parempi tehdä sitä tiiminä eikä turhaan kompastella itse. Markkinointini ilman valmennusta oli päämäärätöntä, poukkoilevaa ja liian harvaa. Ostin Melina Schmidtiltä hänen Super Flow Sparraus sarjan viime syksylle ja olen ollut ehdottoman tyytyväinen.
Tuleva asiakkaasi on nyt kuin sinä vähän aikaa sitten
Melinan avulla opimme kartoittamaan kohderyhmäni, miettimään yhtäjaksoisia viestejä ja tekemään päivätason suunnitelman. Ymmärsimme, että kohderyhmäni on Y-sukupolvi (karkeasti n. 20-40v) ja ketkä niistä. Tunnistin itsessäni ylisuorittajan ja olin juuri käynyt läpi uupumuksen, joten halusin kohdentaa viestini kaltaisilleni. Markkinoinnissa usein sanotaankin, että tuleva asiakkaasi on nyt kuin sinä vähän aikaa sitten -kuvainnollisesti. Täytyy ammentaa sitä sisäistä tietoa ja kokemusta, joka tulee luonnostaan.
Kirjoitin ensimmäisen minivalmennukseni keskittymisestä ja kiireen välttämisestä ( https://www.karlex.fi/keskittyminen/). Olen kirjoittanut blogia pian kymmenen vuotta, kirjoitus tulee luonnostaan ja nyt osasin kirjoittaa oikeita neuvoja kohdennetusti. Olimme tunnistaneet asiakkaani (tai minun) kipupisteitä ja vastasin näihin ilmaisessa valmennuksessani. Olin todella iloinen, sillä koin tuottaneeni 100% jotain, minkä takana seison ja voin puhua käsi sydämellä.
Missä stressaantuneet ja kiireiset ihmiset ovat?
Miten saada ihmiset tietoiseksi mahtavasta valmennuksestani? Sen tarkoitus on kuitenkin tuoda minua esiin. Missä stressaantuneet ja kiireiset ihmiset ovat? Tietenkin somessa ja Reelsissä sekä TikTokissa. Purin valmennukseni viisi kuukautta kestäväksi markkinointisuunnitelmaksi. Teen joka päivä 15 sekunnin lyhytvideon, mietin siihen häshtägit ja postaan sen someen. Olen aina rakastanut videoiden tekemistä ja editointi on tuttua. Lyhytmainosten tekeminen tärkeästä asiasta on kivaa. Aloin editoimaan kännykällä ilmaisella YouCut-sovelluksella videot suoraan kännykällä (ennen vanhaan isällä oli kaitafilmien leikkauspöytä, sitten analogian aikana mikseripöytä, sen jälkeen editointi tehtiin tietokoneella).
Aloin näkemään miten minun kannatti postata Reels firman tililtä, sen jälkeen jaoin sen firman tarinoihin ja tämän jälkeen vielä yksityisprofiilini tarinoihin. Kehityin koko ajan paremmaksi häshtägien määrittelijäksi. Kaikissa postauksissa pitää olla linkki sivuilleni. Aloin laittamaan jossain kohtaa myös TikTokiin videoita. Huomasin, ettei Instan Reels jaettuna tarinaan mene Facebookin tarinaan, jolloin jaan sen sinne myös. Prosessi oli melkein valmis, mutta entä ihmiset, jotka eivät seuraa minua päivittäin?
Rakensin kotistudion viime syksynä
Kun sain yhden valmennusosion valmiiksi eli noin kymmenen pikkuvideota, editoin ne kaikki putkeen. Kuitenkin pläjäys oli vain osa asiaa, halusin kuvata selkeän yhtenäisen viisiminuuttisen videon. Melina oli ehdottanut, että kun minulla on tilaa, voisin rakentaa kotistudion. Olisi aina valmis, voisin mennä kuvaamana kun siltä tuntuu. Rakensin kotistudion viime syksynä. Amazonin Business Primellä ilman alvia studion varusteet (valkokangas, ringlight, box light ym.) maksoivat alle 150€. Kuvaukset teen Samsung Galaxy S21 Ultra kännykällä, jossa oli silloin markkinoiden paras kamera. Minulla oli jo hyvä Roden mikrofoni, joten tilasin siihen jossain kohtaa telineen.
Nyt minulla oli selkeä suunnitelma, miten teen markkinointiani. Pidemmät videot sekä koosteet julkaisen YouTubeen yrityksen sivulle, koska Y-sukupolvi hakee neuvoa YouTubesta eikä Googlesta kuten itse. Julkaisen videot myös omassa profiilissani Facebookissa ja LinkedInnissä, yksi per viikko. Omasta mielestäni markkinointisuunnitelmani oli hyvä ja lähdin toteuttaman sitä joulukuussa. Nyt minulla on soittolista, johon tulee kaikki kiirettä ja keskittymistä koskevat videot (https://youtube.com/playlist?list=PLolRXxlSTwniYa-WrTJO546FtGjzSk703).
Ilmainen valmennus johtamisesta ja yhteisöohjautuvuudesta
Aloin toteuttaa suunnitelmaani vuoden alussa. Kirjoitin samalla kirjani ja sen päätteeksi toisen ilmaisen valmennuksen johtamisesta (https://www.karlex.fi/johtaminen/). Oikoluetin johtamisen listan ja rakensin itsenäisesti siitä samanlaisen kuin keskittymisen valmennuksesta. Kolmanneksi syntyi ilmainen yhteisöohjautuvuuden valmennus, johon pääsee ilmaisten yhteisöohjautuvuuden mittarien kautta tai tilaamalla verkkokurssini johdannon.
Sanoisin, että puolessa vuodessa olen oppinut aika paljon markkinoinnista 🙂 Tein myös rohkean päätöksen kuvata kaikki videoni pystyyn, koska ihmiset katsovat videoita kännykällä enemmän. Mielestäni tein oikean valinnan. Seuraava kirjoitus koskee oppimisia myynnistä.