Toiset ihmiset eivät kestä vastoinkäymisiä, toisille mikään ei ole este. Sinnikkyys on esimerkki siitä, että kun joku haluaa jotain, hän tekee kaikkensa sen eteen. Sinnikkyys ja itsepäisyys ovat kovin lähellä toisiaan, mutta niiden oleellinen ero on siinä, että itsepäinen ei ole realisti mahdollisuuksien suhteen, kun sinnikäs jatkaa vain niin kauan kuin mahdollisuuksia on.
Sinnikkyys voi olla ihmisessä luontaisesti, mutta puolet siitä on myös kasvatuksen ja kokemusten tulosta. Kun ihminen saa kokemuksia, että yrittämällä tarpeeksi ja vaihtamalla keinoa, pääsee päämäärään, tulee ihmisestä sinnikäs. Hän oppii, ettei ensimmäiseen vastoinkäymiseen kuulu lopettaa yrittämistä, vaan koittaa uudestaan ja uudestaan. Jos lapsen kasvuympäristö ei kannusta yrittämään uudestaan tai hänen epäonnistumisia ei tulkita ja kannusteta uudelleen yrittämiseen esim. ”no ei siitä tullut mitään, voi voi, ota tästä jätski” niin ihmisestä ei varmasti kasva sinnikäs.
Tiedän itse olevani sinnikäs. Töissä jonkin teknisen it-ongelman selvittämiseen voi mennä 2 tuntia tai 2 viikkoa. Pitää kokeilla itse, pitää Googlata, pitää kysellä kollegoilta, pitää vaihtaa tekniikkaa. Usko itseen ja omiin taitoihin alkaa karisemaan yleensä päivän jälkeen. Toisen päivän ongelmanselvitystyön jälkeen alkaa motivaatio rakoilla. Kuitenkin minulla on uran alkuvuosista kokemus, että pitkän selvityksen jälkeen ongelma ratkeaa. Tähän mennessä en ole työurallani kohdannut ongelmaa, jota en olisi selvittänyt. Näiden kokemusten pohjalta jaksan selvittää ja uskoa itseeni ja olla sinnikäs. Tosin tietotaidon myötä löydän ratkaisut nopeammin.
Itsepäisyys taas ei ole sinnikkyyttä vaan sitä, että haluaa väkisin pitää kiinni omasta päätöksestään. Itsepäinen ihminen ei pysty näkemään, ettei hänen tahtonsa ja päämääränsä ole järkevä, tehokas tai välttämättä edes mahdollinen. Ollessani ulkomailla kaksikymppisten ystävien kanssa ollessani kolmekymppinen, ymmärsin paljon enemmän itsepäisyydestä. Pojat kiistelivät pitkälle päivään, mentiinkö rannalle, shoppailemaan vai venereissulle. Puolet lomasta olin oman ikäisteni kanssa ja päivän ohjelman sopiminen oli huomattavasti helpompaa, kun jaettiin jokaisen halut eri päiville.
Itsepäisyys on siis myös henkistä kypsymättömyyttä ja lapsellisuutta. Itsepäisyys on siis piirre, josta pääsee eroon. Ottamalla muut huomioon ja miettimällä erilaisia mahdollisuuksia päämäärän saavuttamiseksi, voi itsepäisyydestä muokata sinnikkyyden.
Esimerkki sinnikkyydestä tai vaan puhtaasta Kallenismistä
Tilasin uuden dronen valmistajalta, oletin sen tulevan viikon sisällä DHL:llä kuten edellisen. Viikon jälkeen ei kuulunut, niin otin yhteyttä asiakaspalveluun (chat) ja kysyin missä tilaus viipyy. He kertoivat, että tehtailla on suuren suosion takia toimitusvaikeuksia ja arvioitu lähetyspäivä on 1,5kk päässä. Olin todella pettynyt ja vihainen, koska tehdessäni ostosta, tästä ei mainittu missään. Ymmärsin kuitenkin, ettei nyt sinnikkyys auta – jos tehtaalta ei tule laitetta nopeammin niin ei tule.
Kun tuo arvioitu toimituspäivä 12.3.2018 koitti, otin heti yhteyttä asiakaspalveuun: ”Onko droneni jo lähetetty?”. Sitä ei ollut toimitettu vaan sen tila oli ”delayed”. Pyysin uutta arviota, mutta asiakaspalvelija ei voinut antaa. Minua harmitti, selitin tilanteen ja sanoin kiitos ja hei – lisäsin loppuun, että otan yhteyttä joka päivä, kunnes saan tietää milloin droneni lähetetään. Seuraavana päivänä sama kysymys, missä vaiheessa tilaukseni on. Sama vastaus, sama asiakaspalvelija – sanoi laittavansa jonkin merkin järjestelmään. Kolmantena päivänä sama homma, eri asiakaspalvelija – ”tämähän on jo myöhässä, minä kiirehdin tätä eteenpäin”. Neljäntenä päivänä sama homma, eri asiakaspalvelija ja hänkin lupasi korvamerkitä tilauksen.
Viides päivä (eli perjantai), sama kysymys ja eri vastaus. ”Järjestelmässä näkyy, että se on pakattavana”. Suljin asiaksapalvelu chatin ja pian puolen päivän jälkeen sain sähköpostin, että pakettini on lähtenyt Kiinasta DJI:n tehtaalta. Mutta minä lähden Lappiin seuraavana maanantaina illalla autojunalla… haluan dronen sinne mukaan.
Seurasin DHL:n trackin-palvelusta paketin kulkua Eurooppaan ja maanantaina soitin DHL:lle. Asiakaspalvelija ei ollut pätevä, hän sanoi ettei voi tehdä mitään ennen kuin olen tullannut sen. Vähän hämmästelin, koska ostokseni on maksettu Eurooppalaiselle yhtiölle eikä tullit ym kuulu minulle. Minun olisi pitänyt heti vaihtaa toimitusosoite Lappiin. Soitin tiistaina junasta DHL:lle ja paketti oli yön ja aamun aikana luikahtanut Suomeen ja Tampereen keskuksen kautta jo matkalla Turkuun.
Minä vaan olin matkalla junassa Lappiin. Selitin tilanteen DHL:n asiakaspalvelijalle, he lupasivat auttaa. Paketti pysäytettiin Turun terminaalissa, käännettiin takaisin Tampereelle ja torstaina puolen päivän jälkeen se olikin jo Ruka Villagen respassa. Emme tuossa hotellissa majoittuneet, mutta olin tiistaina jo junasta sopinut vastaanoton kanssa, että ottavat paketin vastaan ja säilyttävät sen aikaa kun olen rinteessä.
Arvioidusta toimituspäivästä 10 päivän päästä illalla nostin uuden droneni ilmaan Rukalla. Olin saanut mitä halusin. Se vaati viis kertaa DJI:n asiakaspalvelun kontaktoinnin, 3 puhelua DHL:lle sekä kaksi puhelua Ruka Villagen respaan (ja yksi vaihteeseen). Aikaa yhteensä meni näihin varmaan kaksi tuntia. Asiakaspalvelun kontaktointi tapahtui nettichatissa, copy-pastesin vain saman selityksen ekalta päivältä. Puhelut hoidin junasta, eli käytännössä mikään muu asia ei kärsinyt tämän selvityksen takia.
Toinen vaihtoehto olisi ollut odottaa, että paketti tulee ja saada se joskus Lapin reissun jälkeen. Minä halusin dronen sinne ja minä sain dronen sinne. Se on sinnikkyyttä.