Viestintäjohtajan tehtävä on varmistaa tiimilleen oikeat olosuhteet tehdä hyviä päätöksiä – ja tukea niitä. Ydintiimissä aluetiedottajat, heidän tiiminsä sekä kansallinen tiedotustiimi.

Viestintäjohtaja vastaa myös suomen nuorkauppakamarien ulkoisesta viestinnästä, markkinoinnista ja brändiarvon kehittämisestä. Hän varmistaa, että Suomessa nuorkauppakamarien viestintä on yhtenäistä ja strategian mukaista.

Sisäinen viestintä

Ulkoinen viestintä

Hei

Olen Karl-Johan Spiik, Airiston Nuorkauppakamarin IPP ja haen kansalliseksi viestintäjohtajaksi (CCO) vuodelle 2018. Nousin perjantaina 19.5. pöydälle Naantalissa Pres-akatemiassa ja haluan lähestyä kaikkia Suomen Nuorkauppakamareiden päättäjiä. Olen aina etuajassa ja varmasti ajallaan!

Ulkoinen vs. sisäinen viestintä (klikkaa isoksi)

Olen 34-vuotias nuorimies Kaarinasta, joka hetken tässä välissä asui Turussa. Harrastan laskettelua/snoukkausta sekä CrossFittiä ja kesällä veneilyä. Minulla on avopuoliso ja 2-vuotias poika. Olen ollut työelämässä vuodesta 2007 lähtien ja teen töitä ICT-alalla. Tällä hetkellä olen töissä Tiedolla ratkaisuarkkitehtina. Työni on muuttaa asiakkaan tarpeet tekniseksi dokumentaatioksi ja siitä toimivaksi tietojärjestelmäksi. Se tarkoittaa siis suunnitella, toteuttaa ja johtaa it-projekti aina alkumäärittelyistä toimivaan järjestelmään asti.

Olen pienestä asti käynyt JC-tapahtumissa, olen tottunut niihin.  Isäni, senaattori #30205, Karl-Magnus Spiik oli vuonna 1981 kansallinen puheenjohtaja. Nyt on minun vuoro hakea keskusliittoon. Sivun alalaidasta löytyy visuaalisesti esitettynä minun kamariurani.

Hyvällä ajanhallinnalla ihminen pystyy mihin vain. Se on jotain, mitä minulla on annettavana muille. Koen oman ICT- ja projektinhallintataustani olevan erittäin hyvä apu viestintäjohtajan virkaan. Viestintä muuttuu yhtä enemmän teknologiapainotteisemmaksi. Minulla on edellytykset johtaa teknologista viestintää sekä tiimiä, joka sitä tuottaa. Olen toiminut viestintätiimissä alueella ja kansallisesti vuonna 2014. Olen tutustunut tämän vuoden viestinnän jatkumon aiheisiin mm. kamariviestinnän käsikirja, viestintäkoulutukset ja viestintäpolku istuvan viestintäjohtajan Samin ja viestinnän päällikön Janin avustuksella.

Terveisin
Kalle

Kun minä olen viestintäjohtaja, laitan lumenkin satamaan kauniimmin maahan!
Jopa linnutkin laulavat JCI CREEDiä kesällä – niin toiminnan mies minä olen!

Tänä vuonna on lanseerattu viestinnän käsikirja – opas kamareille. Haluan olla mukana auttamassa sen jakelussa, kehittämisessä ja tulkitsemisessa. Viestinnän jatkumossa on myös viestintäpolun (vrt. johtajapolku, kouluttajapolku) kehittäminen sekä viestintäkoulutusten mahdollistaminen. Aion jatkaa näitä ja viedä eteenpäin omalle seuraajalleni.

Oma keihäänkärkeni on saada helpotettua jäsenistön tuskaa monikanavaisuuden kanssa. Tietoa tulee monesta eri kanavasta.

  • Miten viestiä monikanavaisesti kamarissa hallitusroolissa? (PRES / LIO / MUU)
  • Minkälaisia viestejä pitää laittaa mihin kanavaan?
  • Milloin on ok käyttää sähköpostia?
  • Mikä menee internetsivuille?
  • Milloin käyttää pikaviestintä?
  • Milloin ei kannata laittaa infoa kaikkiin kanaviin?

Yllä mainittuihin kysymyksiin pyrin vastaamaan ja opastamaan aluetiedottajia opastamaan ja ensi vuoden tiedottajia puheenjohtajia asian suhteen omassa kamarissa.

Haluan kertoa mitä olen pöydällenousun jälkeen tehnyt:

  • osallistunut mentorointiin alusta asti, 5-7 kokousta mentorin Roope Syvälahden tai SNKK strategiamentori Niina Hämäläisen kanssa
  • suorittanut 7 ennakkotehtävää
  • viestitellyt ja soitellut useamman mahdollisen kansallisen viestintätiimiläisen kanssa
  • tehnyt kampanjaa Facebookissa, kirjeellä ja julkisesti
  • pohtinut paljon tulevaa vuotta ja miten uutta SNKK:n strategiaa saadaan mukaan viestintään
  • teetätin Herrainpukimossa itselleni businesspuvun (huom. paljasjalkainen Airistolainen)

Haluan haastaa itseäni johtamaan 20 henkistä viestintätiimiä ja kehittää itseäni parempana ihmisjohtajana. Olen tehnyt paljon nuorkauppakamariurani aikana ja vielä on paljon edessä. Autathan minua matkallani?