Mikset vastaa?

Kommunikaatio ja yhteydenpito on muuttunut huomattavasti persoonattomampaan suuntaan. Pikaviestimien kirjo pursuilee ja puhelinsoitto alkaa olla vieras asia. Ihmiset eivät enää kunnioita kommunikointia siinä, että viitsisivät vastata. Onko massamarkkinoinnit ja -sähköpostit ajaneet meidät tähän vai mistä johtuu oletus, ettei tarvitse vastata toisen kutsuun?

Soittaessani jollekulle – business or pleasure – odotan toisen vastaavan. Puhelu ei mene edes vastaajaan, vaan jää vastaanottajan näytölle ”1 puhelu tullut” tilaan. En nykyään soittoa takaisin. Kukaan ei oikeasti enää soita takaisin, miksi? Kyllä minulla on asiaa, jos minä yritän soittaa. En minä tartu puhelimeen jutellakseni niitä näitä. Toisilta voi tulla ehkä viesti, että oli palaverissa tai muualla sekä kysymys onko vielä tarve yhteydenpidolle. Useimmiten kuitenkin vastakaiku jää täysin.

Sama ongelma on sähköpostin kanssa. Ymmärrän, ettei kaikkiin sähköposteihin saada vastauksia. Kuitenkin kun kyse on työ- tai yhdistysasiasta ja vastaanottajana on henkilö, jonka tehtävä on reagoida asiaan. En saa vastausta. Miksi minun pitää toimia muiden kalenterina, kysellä perään ja muistutella. Tuntuu, että ihmiskunnan ajanhallinta ja kalenterinkäytön taito on hävinnyt nykyteknologian myötä.

Ymmärtääkö Pertti mitä tavoittamattomuus aiheuttaa hänen osakkeilleen? Me ihmiset, jotka tunnollisesti soitamme takaisin ja vastaamme sähköposteihin – meidän osakkeet työmarkkinoilla ja muualla nousevat. Emme välttämättä ole asiantuntijatyössä parempia, mutta me aiheutamme vastapuolelle olon, että homma on hoidossa ja välitämme. Jos sähköpostin läpikäynti vie aikaa, me osaamme painaa ”Vastaa”-nappia ja kirjoittaa, että palaan tähän asiaan loppuviikosta tai ensi viikolla. Ja me palaamme.

Perttiä käytetään niin kauan kuin Perttiä on pakko käyttää. Heti kun joku muu hoitaa Pertin hommat edes välttävästi, niin Pertti saa kenkää. Ei kukaan halua asioida ihmisen kanssa, jonka perään pitää soitella ja kysellä jatkuvasti. Se on todella rasittavaa ja epäkohteliasta. Jos sähköpostit pursuaa ja puhelin huutaa, niin ratkaise ongelmasi ja hoida työsi.

Ymmärrän, että mediaähky tekee voimattomaksi. Työelämässä ja vastuuhommissa pitää kuitenkin osata ratkaista asiat. Delegoi työsi, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa, vaihda numeroa ja optimoi työsi siten, että pystyt hoitamaan tehtävästi ja vastaamaan asianosaisille. Toiset ovat positiossa, ettei heitä voi korvata. Luonto kyllä hoitaa tämänkin, koska kun palvelu ei pelaa, niin tilaajat lähtevät ennen pitkää muualle.